Zmarł Gilberto Benetton, jeden z twórców słynnej włoskiej marki odzieżowej. Firma musi opracować plan sukcesji.
Śmierć Gilberta Benettona otwiera dylemat sukcesyjny w rodzinie – zauważa agencja Bloomberg. Miliarder uznawany jest za architekta strategii, dzięki której rodzinne imperium nie skoncentrowało się tylko na projektowaniu odzieży, ale inwestowało w inne branże, takie jak infrastruktura, gastronomia czy finanse.
Gilberto Benetton założył odzieżową markę United Colors of Benetton razem ze swoim rodzeństwem: Luciano, Giulianą i Carlo, ponad 50 lat temu. Czwórka miała udziały w Edizione, głównej spółce holdingowej. Ta firma kontroluje udziały m.in. w operatorze autostrad Atlantia i spółce Autogrill prowadzącej przydrożne restauracje. W portfolio ma też niewielkie pakiety udziałów w firmie ubezpieczeniowej Assicurazioni Generali i Mediobanca, największym włoskim banku inwestycyjnym. Niedawno Edizione zainwestowała także w Cellnex, hiszpańskiego operatora telefonii komórkowej. Marka odzieżowa Benetton nie jest już więc jedynym ogniwem zasilającym rodzinne imperium. Wartość aktywów Edizione pod koniec czerwca wynosiła około 12 mld EUR.
Holding przeżywa jednak czas wielkiej próby. Problemy zaczęły piętrzyć się latem — w lipcu w wieku 74 lat zmarł Carlo, a w sierpniu w Genui zawalił się most, za który odpowiedzialna była spółka Atlantia. W katastrofie zginęło ponad 40 osób. Akcje operatora zaczęły mocno tanieć.
Teraz po serii trudnych wydarzeń rodzinne imperium z Treviso stoi przed decyzją dotyczącą sukcesji. W zeszłym roku powrócił z emerytury Luciano, który ma odświeżyć odzieżową markę, ale jeden z twórców potęgi firmy ma już 83 lata. Kilka lat temu Edizione zaczęła sięgać wprawdzie po menedżerów zewnętrznych, ale Gilberto był głosem rodziny w kwestii inwestycji i strategii. W zarządzie jest też Giuliana, starsza siostra Gilberto i Carlo, młodsza o dwa lata od Luciano.
– Syn Luciano, Alessandro, był wybitną postacią drugiego pokolenia i jest dobrze znany wśród inwestorów. Jednak 54-letni menedżer odszedł z firmy odzieżowej w 2014 r. i jest teraz w pełni oddany swojemu funduszowi private equity 21 Partners. Córka Gilberta, Sabrina, ma teraz zająć jego miejsce w zarządzie Edizione — twierdzi agencja Bloomberg.
Śmierć Gilberto Benettona może wprowadzić także niepokój w branży sportowej, w której był postacią prominentną. Włoch wspierał drużyny koszykarskie, siatkarskie i rugby. Najbardziej znaną sportową inwestycją Benettonów był jednak przejęty w połowie lat 80. zespół Formuły 1. To w barwach tej ekipy pierwsze dwa tytuły mistrzowskie zdobył Michael Schumacher.
United Colors of Benetton popularność zdobył dzięki kontrowersyjnym reklamom, które przez jednych były traktowane jako rodzaj sztuki, ale przez innych jako tania prowokacja, przekraczająca granicę dobrego smaku. W 2011 r. Watykan groził pozwem za fotomontaż przedstawiający papieża Benedykta XVI całującego Ahmeda al-Tajeba, imama meczetu Al-Azhar w Kairze. Benetton wycofał się z kampanii, ale nie zrezygnował z ostrej promocji.
— Firma nadal prowokuje. Tego lata jej reklama zawierająca zdjęcia migrantów uratowanych z Morza Śródziemnego została określona przez włoskiego ministra spraw wewnętrznych jako „podła” i zaatakowana przez organizację charytatywną SOS Méditerranée za wykorzystanie zdjęć ludzi „w niebezpieczeństwie” — przypomniała telewizja BBC.
Łukasz Ostruszka
(źródło: Puls Biznesu, https://www.pb.pl/benetton-szuka-drugiego-pokolenia-943438)